Bij de behandeling en vaststelling van de kaderbrief is afgesproken om het coalitieprogramma te vertalen richting begroting 2016. De diverse onderdelen van dit coalitieakkoord worden per paragraaf gegroepeerd.
Net als de vorige jaren is het de bedoeling om dit overzicht jaarlijks aan te bieden aan de gemeenteraad met telkens een actuele update. Op deze manier kan de raad volgen hoe de vorderingen over het coalitieakkoord zich ontwikkelen.

Nog niet gestart

Gestart wordt aan gewerkt

Gerealiseerd/ Inmiddels staand beleid

Thema

Paragraaf coalitie akkoord

Onderwerp

Planning en budget

1.1

Inleiding

Sterkere participatie van de burger.

Krijgt gestalte via de diverse beleidsstukken en vormgeving van de beide speerpunten. Is continue proces en nooit ‘af’.

2.4

Inleiding

Samenhangende agenda voor de economische ontwikkeling van de regio (samenwerkingsverbanden in de regio).

In de strategische agenda's van de diverse samenwerkingsverbanden krijgt deze vorm.

1.2

2

Invulling/ uitwerking speerpunt Sociale Cohesie.

Is een voortdurend proces in veel verschillende vormen. De verbinding met Ondernemen met de Natuur is nadrukkelijk gelegd.

1.2

2

Versterken netwerken door laagdrempelige en preventieve inzet (ook in kaart brengen van al aanwezige informele netwerken, sociale kaart).

2015 is volop gebruikt om netwerken te versterken door:

  1. ontwikkeling van het digitaal dorpsplein (met KBO en dorpsraad);
  2. ontwikkeling van de sociale kaart, met onderzoek koppeling nieuwe gemeentelijke website;
  3. uitvoering van de mantelzorg- en vrijwilligersondersteuning;
  4. doorontwikkeling ondersteuning vreemdelingen (vergunninghouders);
  5. participeren in het programma Positieve Gezondheid van Syntein het samenwerkingsverband van onze huisartsen. Doel is van activiteiten en initiatieven op het gebied van welzijn inzetten ter bevordering van gezondheid.

1.2

2

Ondersteuning mantelzorgers.

Wij voeren de vastgestelde notitie mantelzorgondersteuning en –waardering uit door:

  1. Vergroten bereikbaarheid van de mantelzorgondersteuner, hetgeen leidt tot meer individuele benaderingen;
  2. Vergroten samenwerking met huisartsen, sociaal team, KBO, OCB en de vrijwillige thuiszorg;
  3. Uitvoering geven aan de mantelzorgwaardering.

2.2

2

Inwoners betrekken bij het onderhoud van groen en speeltuintjes in hun buurt.

Burgers worden betrokken bij onderhoud. In Well en Wellerlooi hebben zich werkgroepen gevormd die een deel van het onderhoud uitvoeren. Initiatieven worden ondersteund. Ook de speeltuinen worden in veel gevallen bijgehouden door de buurt.

2.3

2

Invulling/ uitwerking speerpunt Ondernemen met de Natuur.

2015 zijn binnen de gemeenschap erg veel initiatieven opgezet of ontwikkeld. In de laatste initiatievenkrant “Bergen verzetten… natuurlijk” geeft vele voorbeelden van zowel ondernemers als inwoners die initiatiefrijk zijn. In juni 2016 zal de raad, in de praktijk kennismaken met verschillende initiatieven.

2.3

2

Uitvoeren van Regiovisie Bergen, Gennep, Mook en Middelaar en hier budget voor beschikbaar stellen.

Budget is in de begroting opgenomen. Met ondersteuning van provinciale beleidsambtenaren is verdere uitvoering ter hand genomen.

1.2

2

De aanbesteding van het openbaar vervoer conform de eerder verzonden brief aan de provincie volgen en beïnvloeden. Ook relatie met programma “samenleving”.

Hieraan is de nodige aandacht besteed. Veolia heeft haar bezwaar ingetrokken tegen de aanbesteding en Arriva is de nieuwe concessiehouder. Op dit moment is de provincie niet voornemens om op de wens van de gemeente in te gaan (busverbinding via Boxmeer - Goch via Nieuw Bergen). Men verwijst naar de overlegtafels die de komende tijd worden ingericht. Wij zijn nog in gesprek.

2.2

2

De inrichting van de openbare ruimte toetsen op toegankelijkheid.

Dit onderwerp integraal betrekken bij beleidsstukken.

3.1

2

Uitvoeren van samenwerking 7 gemeenten (Boxmeer, Cuijk, Bergen, Gennep, Mook en Middelaar, Goch en Weeze) en hier budget voor beschikbaar stellen.

Het rapport 'Van achterland naar kloppend hart' is gepresenteerd. Dit wordt in Interregprojecten uitgewerkt.
In de begroting zijn middelen opgenomen.

1.2

3

Het opzetten van een sociaal team, met onder andere als uitgangspunten:

  1. inwoners van de gemeente Bergen blijven zo lang mogelijk zelfstandig wonen en;
  2. de taken van het CJG worden geïntegreerd in het sociaal team.
  3. fysieke bundeling van op jeugd gerichte expertise.

Sociaal team is gerealiseerd. Het CJG is geïntegreerd en de expertise van de jeugd is gebundeld in het sociaal team. Nu wordt gekeken naar de doorontwikkeling.

2.3

2.3

1.2

3

Ontwikkelen maatwerkarrangementen.

Het sociaal team kijkt integraal naar wat mensen nodig hebben. Gekeken wordt wat mensen zelf kunnen, wat het netwerk kan doen, welke mogelijkheden er vrij toegankelijk zijn in het dorp en daarnaast kan er een individuele voorziening nodig zijn.

1.5

3

Het ontwikkelen van algemene voor iedereen toegankelijke voorzieningen via bijvoorbeeld dorpsdagvoorzieningen (omgedoopt in dorpsinitiatieven) of multifunctionele centra.

Meerdere initiatieven lopen: bijvoorbeeld huiskamer Béjèn, Superrr Afferden, Taste & Go, OntmoetingsCentrum Bergen, Keuvelkamer Wellerlooi.

3.4

3

Oormerken budgetten voor het sociaal domein.

Besloten is de transitie-uitkering 3D’s (6,9 mln.) te oormerken tot en met 2017. In 2017 wordt onderzocht hoe het budget sociaal domein kan worden geïntegreerd.

1.4

3

Het ontwikkelen van kind centra op de schoollocaties.

Notitie tot realisatie kind centra is in juli 2015 in de raad geweest. Daarna uitvoering, die enkele jaren in beslag neemt.

1.5

3

Het creëren van platforms waarbij verschillende generaties elkaar ontmoeten waarbij:

  1. de verbinding tussen generaties wordt gerealiseerd en;
  2. de betrokkenheid van jongeren bij het gemeentelijk beleid wordt vergroot.

Conform de jaarplanning van de notitie ‘Naar een nieuwe participatiepraktijk’, zijn diverse activiteiten uitgevoerd. De voorbereidingen voor een evenement waarbij jong en oud zich uitspreekt over Bergen, zijn gestart. Daarnaast wordt in 2016 gestart met een innovatief project om jongeren meer te betrekken bij gemeentelijk beleid.

1.5

4

Verenigingen ondersteunen met kennis, met het beschikbaar stellen van informatie en indien noodzakelijk met aanvullende budgetten. Inzetten/faciliteren van de transitie naar meer zelfsturende gemeenschappen.

Planning 2015 - 2018, wordt betrokken bij sociaal domein en de veranderende rol van de overheid.) We hebben de ondersteuning geregeld via Club totaal (regionaal) sportcafés, informatieavonden. VVKL etc. Daarnaast vinden er diverse gesprekken plaats i.k.v. accommodatiebeleid (privaat beheer gymzalen) over de inzet in het dorp.

1.5

4

Het ontwikkelen van een breed gedragen accommodatiebeleid met onder andere aandacht voor de multifunctionaliteit, met onder andere als deelonderwerpen:

In Wellerlooi is het plan Luukske 3.0 in uitvoering. Inmiddels gestart met de bouw
In Afferden werkt de Werkgroep Accommodaties Afferden de plannen verder uit. Concrete plannen worden afgewacht.
De nieuwe multifunctionele zaal binnen Den Asseldonk is in oktober geopend.

4

Het vereenvoudigen van het subsidiebeleid en de subsidie koppelen aan maatschappelijke prestaties, waarbij:

Inmiddels is er een overzicht verstrekt van de beschikbaar gestelde incidentele subsidies. Hieraan is gekoppeld een overzicht van de subsidies op basis van de vigerende verordening.
In 2016 wordt gewerkt aan een nieuwe subsidiesystematiek gekoppeld aan maatschappelijke prestaties.

1.4

A) verenigingen ondersteund worden bij het ontwikkelen van een toekomstvisie (met als optie het op eigen initiatief fuseren van verenigingen) en;

1.4

B) de jeugd, ouderen en gehandicapten stimuleren tot deelname aan sportieve- en culturele activiteiten.

1.2

4

Criteria bepalen op basis waarvan de dorpsraden de beschikking krijgen over een vrij besteedbaar budget.

De transformatie naar meer inzet van inwoners is in volle gang. De dorpsraden hebben een eigen budget, waarmee ze aan de slag kunnen. Daarnaast zijn er ook andere initiatieven in de dorpen. Deze ondersteunen we (waar nodig) ook.

Transitie naar zelfsturende kernen.

2.2

4

Rekening houden en uitvoering geven aan de veiligheidsaspecten bij de inrichting van de openbare ruimte.

Heeft constante aandacht en wordt al integraal verwerkt bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen.

1.5

4

Investeren in gemeenschapsvoorzieningen in Wellerlooi en Afferden.

Wellerlooi is afgerond (wat betreft gemeentelijke besluitvorming),
Afferden loopt nog.

1.2

5

Activeringsbeleid: iedereen kan meedoen.

Is betrokken bij sociaal domein.

1.1

5

Omvorming sociale werkvoorziening.

In samenspraak met Venlo en Beesel pakken we de omvorming aan. Nadrukkelijke relatie met beleidsveld participatie.

1.1

5

Omvorming bijstandsbeleid.

Is onderdeel van de integrale omvorming van het armoede bestrijdingsbeleid. Besluitvorming hierover heeft in 2016 plaatsgevonden.

1.1

5

Het stimuleren en scheppen van werkervaringsplaatsen en leerwerkplekken, waarbij lokale ondernemers benaderd worden stage mogelijkheden voor jongeren te creëren.

Reguliere aanpak om mensen te begeleiden naar werk via werkgevers-servicepunt.Er zijn werkervaringsplaatsen en leerwerkplekken gecreëerd bij o.a. de buitendienst, Taste en Go in Wellerlooi en Superrr in Afferden. In contacten met ondernemers blijft dit een aandachtspunt, het is een doorlopend proces.

1.1

5

Het actualiseren/ ontwikkelen van het minimabeleidin overleg met onder andere de Vincentiusvereniging, de voedselbank, Destion.

Notitie is in voorbereiding. Besluitvorming begin 2016.

2.4

5

Het onderdeel recreatie en toerisme verder positioneren waarbij aandacht is voor o.a. promotie, verdere ontwikkeling fiets- en wandelpaden.

Betrekken bij speerpunt Ondernemen met de Natuur. Overleggen met Routebureau zijn gaande. Kwaliteitsverbeteringen vinden continue plaats. Voornemens om voor voorjaar 2016 fiets-, wandel-, ruiter-, MTB-netwerk geoptimaliseerd en/of uitgebreid te hebben.

2.2

5

Project Mosaïque afronden zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.

Afgerond.

2.2

5

Vasthouden aan de ontwikkeling, financiering en stimulering van het gebied Maaspark Well.

Is bestaand beleid met benutting van bestaande budgetten. Meerjarig project.

2.4

5

Nagaan of er voor de instelling van een ondernemersfonds voldoende draagvlak bestaat.

Met de ondernemers wordt momenteel gezamenlijk gekeken naar een regeling.
Voorjaar 2016 dient winkeliersvereniging Mosaïque een formeel verzoek in om een ondernemersfonds in te stellen.

2.4

5

Recreatieve oeverbindingen Maaspark Well.

2014-2015; vanuit krediet Maaspark Well
ontwerpen en bestekken gereed in 2015.

2.4

5

Ondernemen met de Natuur: promotie en verdere ontwikkeling fiets- en wandelpaden.

Planning 2014-2015;Overleggen met Routebureau zijn gaande. Kwaliteitsverbeteringen vinden continu plaats.

2.2

6

Vormgeven aan een gevarieerd woningaanbod met aandacht voor de diverse doelgroepen en aspecten zorg en duurzaamheid.

De Regionale structuurvisie Wonen Noord-Limburg (regionaal woningbouwbeleid) is voor de raadsvergadering van 19 april 2016 ter vaststelling aangeboden. Op basis ervan gaat ook de gemeente Bergen in 2016 een gemeentelijke woonvisie maken. Belangrijke items daarbij zijn aandacht voor de specifieke doelgroepen, inspelen op ontwikkelingen in de zorg (o.a. extramuralisering), de kwantitatieve en kwalitatieve opgave. duurzaamheid en het terugbrengen van plancapaciteit.   

Ook relatie met programma ‘Samenleving’.

2.4

6

1 ondernemersloket, diverse bedrijfscontact functionarissen.

Bedrijvencontactfunctionaris voor 1 jaar tijdelijk aangesteld ten laste van het speerpuntenbeleid. In 2016 vindt een evaluatie plaats.

2.4

6

MKB platform.

In 2015 is binnen Mosaïque een nieuwe winkeliersvereniging opgericht. Daarmee is maandelijks overleg. Binnen het speerpunt Ondernemen met de Natuur is ook een bundeling van krachten gaande. Er zijn in 2015 een aantal ondernemersbijeenkomsten geweest. In het voorjaar van 2016 wordt in samenspraak afgesproken hoe het vervolg van de bijeenkomsten eruit gaat zien.

2.4

6

Vrij liggende fietspad: Siebengewald-Afferden.

Gerealiseerd.

2.4

6

Aanleggen vrij liggend fietspad langs Twistedenerweg.

Gerealiseerd.

2.2

6

Versteviging bermen aan de Kruisstraat ter hoogte van de Schaak.

Gerealiseerd.

2.2

6

Verbeteren openbare verlichting Nieuweweg Siebengewald.

Gerealiseerd.

3.3

6

Realisatie 50 km zone N271Well.

Provincie Limburg is wegbeheerder en komt met voorstel. De provincie heeft tijdelijk een VRI geplaatst en de provincie onderzoekt mogelijkheid van rotonde.

2.1

6

Stimulering energiebesparing huishoudens.

In regionaal verband opgepakt. Subsidie verkregen gericht op stimulering van eigenwoning bezitters. Regionaal is er per 1 mei een projectleider aangesteld die dit verder uitwerkt.

2.1

6

Onderzoek naar de mogelijkheid om meer GFT-afval uit het restafval te halen.

Wordt in 2016 opgepakt, eventuele uitvoering 2017. Mogelijke financiële consequentie betrekken bij begroting 2017.

2.1

6

Kledinginzameling in zijn geheel opnieuw bezien.

Afgerond.

2.1

6

Droge componenten zoveel mogelijk gescheiden inzamelen.

Afgerond

2.1

6

Inrichting milieupark afstemmen op aanbod en vraag.

Afgerond.

3.4

6

Invoeren gedifferentieerde rioolheffing.

Afgerond.

2.1

6

Invoering van een stimuleringsregeling voor het afkoppelen van regenwater van de riolering.

Afgerond.

2.1

6

Afkoppelen van regenwater van openbare gebouwen.

Afgerond.

2.1

6

Scheiden van rioolaansluiting op de Flammert.

Planning 2015-2016. Nog niet gestart.

2.1

6

Aanleggen van regenwaterinfiltratie riolering in Mosaïque.

Afgerond.

2.1

6

Op orde brengen watergangen in het buitengebied en aanbrengen van voorziening bij riool overstorten.

Afgerond.

2.2

6

Opknapbeurt van de Hoenderstraat in Well.

I.v.m. uitbreiding plangebied uitvoering in 2016 en 2017.

1.1

7

Volwaardige betrokkenheid van burgers, verenigingen en belanghebbenden borgen (burgerparticipatie als uitgangspunt bij de communicatie).

Conform de jaarplanning van de notitie ‘Naar een nieuwe participatiepraktijk’, zijn diverse activiteiten uitgevoerd. Zo hebben we inspiratiekranten uitgebracht om mooie initiatieven in onze dorpen onder het voetlicht te brengen en zijn gesprekken gevoerd met mantelzorgers en inwoners die zorg ontvangen. Daarnaast hebben we structurele contacten met onze dorpsraden en de jeugd- en jongerenwerker. De voorbereidingen voor een evenement waarbij jong en oud zich uitspreekt over Bergen, zijn gestart.

3.1

7

In samenspraak met alle politieke partijen discussiëren over de gewenste opzet van het besluitvormingsproces. Hiervoor medio 2014 een aparte brainstormsessie plannen, waarbij goede voorbeelden van andere gemeenten in beeld zijn gebracht.

Wordt, in overleg met de werkgeverscommissie, in de loop van 2015 opgepakt (griffie).

3.2

7

Communicatiebeleid voornamelijk t.a.v. het gebruik van sociale media actualiseren.

Bij uitwerking van o.a. speerpunten geldt niet burgerparticipatie, maar overheidsparticipatie (een overheid die participeert bij initiatieven die vanuit de samenleving ontstaan) als uitgangspunt. Burgers worden dus niet alleen betrokken, maar in dialoog komt uitwerking tot stand.
In uitvoering van tactisch en operationele communicatie (najaar 2015) aan bod gekomen hoe overheidsparticipatie gemeente breed aandacht krijgt. In 2016 vindt nadere uitwerking plaats.

3.1

9

Bij de behandeling van de begroting 2015 een evaluatie van de bereikte resultaten rondom de samenwerking op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Eerste evaluatiemoment vindt plaats bij kaderbrief. Heeft reeds plaatsgevonden bij RIB en de werkvergadering van de raad op 21 april 2015.

3.1

9

De jumelageband met Miloslaw (Polen) heroverwegen.

Voorgesteld wordt om in 2016 vriendschapsband te maken. Polencomité voert uit. Krijgen daarvoor per 2017 structureel € 1.000 per jaar en kunnen aanvullend incidenteel op basis van ingediende projecten maximaal € 2.000 per jaar subsidie krijgen. Wordt in 3e kwartaal 2015 afgerond.

3.4

10

Onderzoek doen naar verdere besparingsmogelijkheden op personeelskosten, waarbij de dienstverlening tenminste gelijk blijft.

In het kader van de cultuurveranderings-project ambtenaar 2.0 verandert er in 2015 veel. De consequenties t.a.v. de bezetting wordt dan in 2016 in beeld gebracht.