Door middel van het grondbeleid kan de gemeente invloed uitoefenen op de wijze waarop de gronden worden gebruikt. Sturing van het grondgebruik door middel van het grondbeleid draagt bij aan de realisatie van doelstellingen op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, infrastructuur en financiën.

Onder grondbeleid verstaan we het gehele instrumentarium dat de gemeente ter beschikking staat om de vastgestelde ruimtelijke, en deels ook economische, doelstellingen te realiseren.

Het grondbeleid een heeft grote financiële impact. De eventuele baten, maar vooral de financiële risico's zijn van belang voor de algemene financiële positie van de gemeente. In 2016 wordt het grondprijsbeleid geactualiseerd.

Met betrekking tot het grondbeleid staat een beleidsdoel voor ogen namelijk:

Het voeren van een actieve grondpolitiek waarbij door middel van het opstellen van bestemmingsplannen woningbouwmogelijkheden in alle kernen worden gecreëerd.

In de nota grondbeleid van 27 maart 2012 is bepaald dat er een jaarlijks overzicht van de exploitatieopzetten wordt gepresenteerd aan de raad. Tevens is hierin een voorstel gedaan voor tussentijdse winstnemingen en afsluiten van plannen. De bijstelling van de exploitatieopzetten wordt in juni 2016 aan de raad voorgelegd. In 2016 zal een nieuwe nota grondbeleid worden opgesteld en worden vastgesteld door de Raad.

Bij actief grondbeleid koopt de gemeente zelf als marktpartij gronden en panden aan, maakt bouw- en woonrijp en verkoopt de bouwrijpe gronden vervolgens ten behoeve van de ontwikkeling daarvan.
Op deze manier verschaft de gemeente zichzelf maximale sturing in zowel productie als exploitatie van het ontwikkelgebied. Dit is de grootste zekerheid dat de in het bestemmingsplan opgenomen bestemmingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden.

Door de economische crisis zijn de projectontwikkelaars kritischer bij aankopen van gronden. De gemeente zal in toekomst vaker in samenwerking met derden de nieuwe woningbouwplannen moeten realiseren. Met deze derden worden dan financiële en organisatorische afspraken gemaakt. De grex-wet zal als leidraad gelden voor deze afspraken.

De nieuwe notitie herziening BBV grondexploitatie geeft de berekeningsmethode voor de toe te passen rekenrente vanaf begrotingsjaar 2016 en verder. Dit percentage is voor de gemeente Bergen 1,5%.
Er is rekening gehouden met plancapaciteit van de regionale woonvisie bij het opstellen van de exploitatieplannen van het grondbedrijf.

Voor het grondbeleid is een genormeerde reserve grondbedrijf vastgesteld. Deze reserve dient voor de opvang van toekomstige negatieve exploitatieresultaten van de complexen van het grondbedrijf en voor de aanleg van eventuele bovenwijkse voorzieningen.

  • In het plan Droogstal te Wellerlooi zijn in 2015, 2 kavels voor halfvrijstaande woningen en één vrijstaande kavel verkocht. Destion zal in 2016 vier seniorenwoningen gaan bouwen in dit plan.
  • Projectontwikkelaars hebben in het plan St. Jozefstraat in Siebengewald diverse kavels in optie genomen. Hierop zullen starterswoningen en half vrijstaande woningen worden gebouwd.
  • De algemene reserve grondbedrijf is in de nota reserves en voorzieningen vastgesteld op een maximum van € 400.000. De stand van de reserve grondbedrijf per 31 december 2015 bedraagt € 71.892.

Tabel PH. 1 In uitvoering zijnde plannen

Plan

Verwacht saldo

Afronding

Wellerlooi

Droogstal fase II

1.288.000

2022

Bergen

KOBS-locatie

28.000

2016

Siebengewald

St. Jozefstraat

246.000

2024

Well

Kasteellaan

38.000

2019

Afferden

Alverman

-/- 303.000

2023

Afferden

Uitbreiding Afferdse Heide

765.000

2022

Well

Maaspark

168.000

2025

Totaal

          2.230.000

  • In het plan Droogstal fase II zijn 17 kavels verkocht. In 2015 zijn 3 kavels verkocht voor twee halfvrijstaande- en één vrijstaande woning. Het plan wordt waarschijnlijk in 2022 afgesloten.
  • Het bestemmingsplan KOBS-locatie is vastgesteld. De kavels zijn in april 2008 verkocht aan een projectontwikkelaar. De kavels zijn door de projectontwikkelaar nagenoeg allemaal verkocht. Wij gaan in 2016 dit plan woonrijp maken.
  • In het plan St. Jozefstraat zijn t/m 2015 13 kavels uitgegeven. Momenteel zijn er 4 bouwkavels in optie voor de bouw van half vrijstaande woningen. De planperiode is verlengd naar 2024.
  •   Het bestemmingsplan Well Kasteellaan werd in november 2014 door de raad vastgesteld, In 2015 is dit plan dan onherroepelijk. Dit plan bevat 8 woningen. We zullen binnenkort starten met bouwrijp maken en hopen in 2016 kavels uit te geven.
  • Het bestemmingsplan Alverman is vastgesteld. De 17 bouwkavels worden uitgegeven, als de resterende kavels voor vrijstaande woningen in de Afferdse Heide zijn uitgegeven. We gaan er van uit dat de kavels in de jaren 2017 t/m 2024 worden verkocht. Het voorziene tekort van het complex van de Alverman wordt gedekt door de voorziening complex Alverman.
  • Het plan Afferdse Heide is momenteel in exploitatie. Er zijn inmiddels 8 kavels voor vrijstaande woningen uitgegeven. In 2014 heeft  Destion een plan van 8 seniorenwoningen, en een woonkamerproject voltooid.  Destion zal in de komende jaren nog 8 seniorenwoningen gaan bouwen. In 2016 is één kavel verkocht voor een vrijstaande woning.
  • Het plan Maaspark Well is een samenwerking tussen gemeente en Kampergeul BV. Deze exploitatie loopt t/m 2025 en zal een positief saldo opleveren van ongeveer € 168.000. Het structuurplan is vastgesteld. De zandafgraving is in 2014 gestart. De eerste bijdrage van Kampergeul is in 2015 ontvangen.
  • De regionale woonvisie heeft zijn weerslag op de plancapaciteit in de toekomst.