Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag

van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Naam 

Aard

Oorspronkelijk bedrag

Percentage

Restant
1-1-2015

Restant
 31-12-2015

Betaling 2015

Destion

100%

7.546.365

3,77%

5.028.758

4.773.294

255.464

Destion

achtervang

1.996.633

3,08%

740.735

626.449

114.286

Destion

achtervang

3.630.242

3,40%

285.594

0

285.594

Destion

achtervang

11.344.505

6,14%

11.344.505

11.344.505

0

Destion

achtervang

1.500.000

5,31%

300.000

200.000

100.000

Destion

achtervang

2.000.000

3,34%

200.000

0

200.000

Destion

achtervang

8.000.000

4,12%

5.600.000

5.333.333

266.667

Destion

achtervang

6.000.000

4,04%

4.800.000

4.650.000

150.000

Destion

achtervang

4.000.000

4,97%

3.400.000

3.300.000

100.000

Destion

achtervang

5.000.000

3,78%

5.000.000

5.000.000

0

Destion

100%

4.200.000

0,12%

4.200.000

0

4.200.000

Destion

achtervang

10.000.000

0,66%

6.000.000

6.000.000

0

Destion

achtervang

3.000.000

3,55%

2.200.000

2.000.000

200.000

Destion

achtervang

2.000.000

3,33%

2.000.000

2.000.000

0

Destion

achtervang

5.000.000

4,20%

5.000.000

5.000.000

0

75.217.745

56.099.592

50.227.581

5.872.011

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende vakantiegeld- en (spaar)verlofaanspraken.

Derivaten

Gemeente Bergen heeft geen derivaten.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.

Ouderbijdrage op grond van de Jeugdwet

Met de invoering van de Jeugdwet per 1 januari 2015 werd ook de betaling van een ouderbijdrage ingevoerd. De ouderbijdrage is een bijdrage in de kosten van jeugdhulp waarbij er sprake is van hulp met verblijf buiten het gezin.  De gemeente bepaalt of een ouderbijdrage betaald moet worden en het CAK verzorgt de inning van de ouderbijdragen. Van meet af aan is er veel protest geweest tegen deze ouderbijdrage. Mede hierdoor is door de Tweede Kamer besloten de betaling van ouderbijdrage in de Jeugdzorg per 1 januari 2016 af te schaffen.
De ouderbijdrage is voor veel gezinnen die jeugdhulp nodig hebben een drempel, terwijl het juist belangrijk is dat er geen drempels zijn om hulp te zoeken.  Bovendien is het administratief vooral veel gedoe en levert het weinig geld op.
In onze gemeente is daarop besloten de ouderbijdrage over 2015 niet te innen.