Participatie

PROGRAMMA 1

Thema Participatie

Omschrijving

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2015 na wijziging

Rekening 2015

v/n

Verschil

Lasten

6.990.350

7.068.926

7.209.137

7.044.367

v

164.770

Baten

5.773.502

114.797

2.339.910

2.551.327

v

211.417

Saldo

1.216.848

6.954.129

4.869.227

4.493.040

v

376.187

Verschillen:

  1. Inkomensvoorziening/bijstand

477.806

345.534

v

132.272

  1. Sociale werkvoorziening

3.423.967

3.450.610

n

26.643

  1. Bijzondere bijstand

365.940

223.443

v

142.497

  1. Fraudebestrijding

40.220

20.759

v

19.461

  1. Participatiebudget werkdeel

410.175

337.206

v

72.969

  1. Vreemdelingen

12.028

-1.040

v

13.068

Incidentele lasten en baten:

Burgerparticipatie

5.765

0

0

0

0

Applicatiebeheer GWS

-358

0

39.646

19.765

19.881

Totaal incidenteel

5.407

0

39.646

19.765

19.881

Globale analyse van de verschillen

  1. In 2015 is de kostendelers norm in werking getreden. Daarbij worden uitkeringen aangepast op het aantal uitkeringsgerechtigde gezinsleden binnen een huishouden. Het stapelen van uitkeringen zoals dat vroeger kan binnen één gezin wordt hiermede tegengegaan. Hier door is € 74.000 minder uitgegeven dan geraamd. Verder hebben wij het tekort dat wij in 2014 over BUIG gelden (inkomensdeel) hadden, deels teruggekregen van het rijk.
  1. De WAA voert voor de gemeente Bergen de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Jaarlijks legt het Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid de gemeente een taakstelling op om een bepaald aantal Wsw-plaatsen (gemiddeld) te realiseren. Deze taakstelling gaat gepaard met een bijbehorend budget. Een over realisatie van deze taakstelling dient de gemeente uit eigen middelen te financieren. Bij een onder realisatie dient het bijbehorende budget te worden terug betaald aan het rijk.
  1. De geraamde meerkosten voor chronisch zieken zijn vanuit de WMO overgezet naar het participatiedeel. De reden hiervan is dat deze kosten wettelijk voldaan moeten worden via de bijzondere bijstand (als onderdeel van de participatie). In 2015 is echter maar een klein deel tot uitbetaling gekomen. Vandaar dat er een overschot is van ongeveer € 130.000.
  1. Het voordelige verschil bestaat voornamelijk uit een terugontvangst van betaalde BTW van voorgaande jaren.
  1. Zoals in we 2015 al vele malen t.a.v. de nieuwe taken van de decentralisaties hebben moeten constateren, is destijds geraamd op basis van weinig gerichte informatie en zijn er een aantal aannames gedaan. Nu blijkt dat we hierin een aantal toen te verwachten kostenposten niet hebben ingezet in 2015. Het heeft te maken met nieuwe regelingen die nog nauwelijks in uitvoering zijn gebracht. We hebben nu nog geen mensen bemiddeld naar een garantiebaan, een beschut werken nieuwe stijl plek en we hebben dus ook geen job coaching en loonwaarde-onderzoeken voor deze doelgroep hoeven inzetten. Hiermee zijn die kosten niet gemaakt en ontstaat een totaal van € 85.000 aan overschot. De verwachting is echter wel dat we deze kosten in het komende jaar (deels) gaan maken voor de uitvoering van de nieuwe regelingen. Het overschot wordt in de reserve decentralisatie gestort.
  1. Het voordelige verschil wordt geheel overgeboekt via de overloopbudgetten naar 2016 in verband met aangegane verplichtingen.

WMO en Volksgezondheid

PROGRAMMA 1 Thema WMO en Volksgezondheid

Omschrijving

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2015 na wijziging

Rekening 2015

v/n

Verschil

Lasten

2.841.728

4.833.228

3.146.880

3.195.579

n

48.699

Baten

284.162

266.750

274.963

230.201

n

44.762

Saldo

2.557.566

4.566.478

2.871.917

2.965.378

n

93.461

Verschillen:

  1. Voorziening gehandicapten

550.941

482.004

v

68.937

  1. Maatwerk natura imm.WMO

744.428

903.646

n

159.218

  1. Eigen bijdrage maatwerk

-266.750

-219.853

n

46.897

  1. Openbare gezondheidszorg

457.037

476.024

n

18.987

Incidentele lasten en baten:

Taste en go

7.500

5.000

2.500

Superrr Afferden

25.000

19.780

5.220

Dagbesteding Asseldonk 

17.615

13.359

4.256

Decentralisaties

40.685

35.479

22.571

12.908

Bergen dementievriendelijk

12.000

0

12.000

Integraal ouderenbeleid

2.500

0

0

0

Totaal incidenteel

43.185

0

97.594

60.710

36.884

Globale analyse van de verschillen

  1. Het voordeel zit vooral bij de rolstoelen en de woonvoorzieningen. In 2015 zijn deze posten al eens eerder verlaagd met € 100.000 ten opzichte van de primitieve begroting 2015.

Beiden zijn open einde regelingen en zijn dus moeilijk te ramen. Ter indicatie 1 elektrische rolstoel kost € 20.000 en 1 woningaanpassing al snel € 35.000.
“Verhuizen “ is vanaf € 7.500. Er kunnen echter zwaarwegende argumenten zijn om toch de woning aan te passen in plaats van verhuizen.

  1. Deze post maakt onderdeel uit van de 3 D’s en betreft voornamelijk de begeleiding van zowel de individuen als ook de groepen. Het eerste jaar is het ramen van deze post lastig omdat er nog geen ervaring met het werk was opgedaan.
  1. Door minder inzet huishoudelijke hulp komen er ook minder eigen bijdragen binnen. De mensen betalen maar een keer de eigen bijdrage.
  1. De GGD  heeft intensiever inspectie uitgevoerd op kinderdagverblijven, gastoudergezinnen en buitenschoolse opvang, deze kosten waren € 15.000 hoger als waarmee rekening was gehouden.

Jeugd

PROGRAMMA 1 Thema Jeugd

Omschrijving

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2015 na wijziging

Rekening 2015

v/n

Verschil

Lasten

543.899

2.890.847

3.382.436

3.259.924

v

122.512

Baten

0

0

0

0

v

0

Saldo

543.899

2.890.847

3.382.436

3.259.924

v

122.512

Verschillen:

  1. Kinderdagverblijf

54.430

29.122

v

25.308

  1. Ontwikkelingsgerichte kinderopvang

175.778

150.305

v

25.473

  1. Maatschappelijke dienstverlening

191.853

111.108

v

80.745

  1. Landelijke, regionale lokale functies

260.975

151.881

v

109.094

  1. Sociaal team

694.807

597.121

v

97.686

  1. PGB WMO en jeugd

971.637

614.196

v

357.441

  1. Indiv. Voorz. Natura jeugd ZIN

640.164

1.239.618

n

799.454

Incidentele lasten en baten:

N.v.t.

Totaal incidenteel

0

0

0

0

0

Globale analyse van de verschillen

  1. Betreft een open eind financiering. Budget is geraamd voor 7 a 8 SMI kinderen. In 2015 zijn er maar 2 aanvragen geweest.
  1. Het voordelige verschil wordt nagenoeg geheel overgeboekt via de overloopbudgetten naar 2016 in verband met aangegane verplichtingen.
  1. Mensen hebben veel minder dan verwacht een beroep gedaan op de professionele cliëntenondersteuning. Vaak is familie bij een keukentafelgesprek aanwezig en dat wordt voldoende geacht.
  1. Deze post maakt onderdeel uit van de 3 D’s en betreft voornamelijk de kosten voor integrale vroeg hulp, MGR,  jeugdzorg + en het landelijk transitiearrangement.Het eerste jaar is het ramen van deze post lastig omdat er nog geen ervaring met het werkveld was opgedaan. Het voordelige saldo wordt gestort in de reserve decentralisatie.
  1. Het sociaal team is in 2015 opgestart. Ook hiervoor geldt weer dat dit het eerste jaar is en dat de raming hiervan dus een eerste vingeroefening was. Het voordelige saldo wordt gestort in de reserve decentralisatie.
  1. Raming eerste jaar. Het blijkt dat de PGB fors minder zijn dan begroot. ZIN (zorg in natura) echter fors meer (zie onder g). De uiteindelijke uitgaven PGB en ZIN zijn ongeveer € 60.000 hoger dan de raming. Bij de PGB is minder verzilverd dan de afgegeven indicaties. Dit is overigens een landelijk beeld.
  1. Zie onder f. Het saldo onder f en g wordt uiteindelijk ten laste van de reserve decentralisatie gebracht.

Onderwijs Cultuur en Sport

PROGRAMMA  1

Thema Onderwijs, cultuur en sport

Omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

2.661.199

2.269.317

2.293.355

1.971.204

v

322.151

Baten

598.677

129.688

151.733

136.626

n

15.107

Saldo

2.062.522

2.139.629

2.141.622

1.834.578

v

307.044

Verschillen:

  1. Huisvesting en inrichting

398.255

405.649

n

7.394

  1. Leerlingenvervoer

399.299

334.116

v

65.183

  1. Onderwijsachterstandenbeleid

153.531

33.303

v

120.228

Incidentele lasten en baten:

Speerpunt kindcentra

25.000

0

25.000

Combinatiefunctionaris

58.126

128.386

70.415

57.971

Kunstwerk Manu Bour

500

500

0

Ruïne Bleijenbeek

27.135

10.868

0

10.868

Meander

-133.414

Landmark Maasduinen

10.550

Open monumentendag

1.988

Totaal incidenteel

-35.615

0

164.754

70.915

93.839

Globale analyse van de verschillen

  1. Bij controle door het nieuw schoolbestuur is aan het licht gekomen dat zij nog een declaratie 2013 inzake de onroerend zaakbelasting bij de gemeente moesten indien. Deze declaratie is in 2015 betaald.
  1. De ingezette bezuinigingsopdracht welke in 2017 € 165.000 zou moeten opleveren is reeds in 2015 gehaald. We moeten wel de vinger aan de pols blijven houden. Het betreft wel een open einde regeling hetgeen wel inhoudt dat bij een toename van het aantal leerlingen de kosten in de toekomst hoger kunnen liggen.
  1. Het voordelige verschil wordt nagenoeg geheel overgeboekt via de overloopbudgetten naar 2016 in verband met aangegane verplichtingen.

Leefbaarheid

PROGRAMMA  1

Thema Leefbaarheid

Omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

710.402

565.748

712.424

684.614

v

27.810

Baten

160.254

142.845

492.845

142.325

n

350.520

Saldo

550.148

422.903

219.579

542.289

n

322.710

Verschillen:

  1. Gemeenschapshuizen

176.555

202.045

n

25.490

  1. Jongerenproject

48.001

39.996

v

8.005

Incidentele lasten en baten:

Knikkerven

5.000

5.100

-100

Onderzoek Iedershuus

5.977

4.568

1.409

MFC Klaproos

9.149

0

9.149

MFC de Buun

-2.958

-350.000

0

-350.000

Dorpsontwikkelingsplan

5.503

30.021

0

30.021

Totaal incidenteel

2.545

0

-299.853

9.668

-309.521

Globale analyse van de verschillen

  1. De taakstellende bezuiniging is bij het vaststellen van het accommodatiebeleid niet geheel gehaald.
  1. Het voordelige verschil wordt nagenoeg geheel overgeboekt via de overloopbudgetten naar 2016 in verband met aangegane verplichtingen.