Waar gaat het thema over:

  • Dit thema moet in samenhang gezien worden met het onderdeel algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
  • Met dit thema streeft het bestuur van de gemeente Bergen naar een gezonde financiële positie en een structureel sluitend meerjarenperspectief, waarbij de lasten voor de inwoners en bedrijven in verhouding zijn met het geboden voorzieningenniveau.

Wat hebben we bereikt:

Een financieel stabiele en gezonde gemeente die stoelt op een degelijk financieel beleid.

Dit beleid is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • De begroting is meerjarig sluitend en in evenwicht;
  • Structurele lasten dekken we met structurele baten;
  • Als dit uitgangspunt het nemen van pijnlijke maatregelen noodzakelijk maakt, dan gaan wij die niet uit de weg. Bezuinigingen van rijkswege worden zoveel mogelijk doorgezet op het beleidsterrein waarop het rijk bezuinigt;
  • Meevallers vallen vrij naar de algemene reserve, tegenvallers compenseren we binnen het programma;
  • Voor de jaren 2015 tot en met 2017 geldt dat alle voor- en nadelen van de decentralisaties verlopen via de resultaatbestemming en wordt uiteindelijk in de reserve decentralisatie gestort. In 2015 is dit een bedrag van ruim € 288.000.

Wat gaan we er voor doen:

Belastingen en heffingen

  • Ten aanzien van de afvalstoffen- en de rioolheffing wordt een kostendekkende tariefstelling aangehouden. Voor de rioolheffing is het VGRP als basis genomen voor de lasten en voor de tariefstijgingen.
  • De toeristenbelasting is in 2015 gehandhaafd op € 1,05 per persoon per nacht. Er is extra krediet beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de toeristenbelasting waarbij de forfaitaire heffing en een mogelijk tariefdifferentiatie wordt onderzocht. Zodra de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn, zullen wij u hiervan op de hoogte brengen.
  • De woonforensenbelasting is gekoppeld aan de OZB wordt net als de OZB met 4% (exclusief inflatiepercentage) verhoogd.
  • Voor de leges geldt het uitgangspunt van kostendekkendheid. Winst maken op samenhangende groepen van leges is niet toegestaan.

Planning &  Control

  • We hebben een analyse gemaakt van de bij het coalitieakkoord benodigde budgetten en er is een planning gemaakt wanneer de realisatie van het onderwerp te verwachten is.
  • Het overzicht van het coalitieakkoord is geactualiseerd.
  • Met de aanschaf van het Planning en Controlsysteem (hierna te noemen P&C systeem) moet een duidelijke, volgbare en meetbare verbinding ontstaan tussen wat de raad wil bereiken, het college daarvoor wil doen, het management uitzet en de budgethouders en budgetbeheerders evenals de medewerkers daadwerkelijk uitvoeren.

Monitoren open-einde regelingen

De raad per heeft gevraagd om een volgsysteem te ontwikkelen zodat de zogenaamde “open einde regelingen” regelmatig gemonitord worden. Met ingang van 2016 zullen wij de raad 2 maal per jaar voorzien van Beraps en deze rapporteren middels een prestatiemanagementrapportage van ons nieuwe systeem. Ook deze rapportage is online in te zien en voor een ieder toegankelijk.