Gerealiseerd resultaat

€ 2.939.727

Nader te bestemmen (overloopbudgetten)

€ 1.847.496

Nader te bestemmen (decentralisaties)

€       9.823

Rekeningresultaat

€ 1.082.408

De meest recente raming van het rekeningresultaat 2015 is die van de slotwijziging van december 2015. Wij verwachtten toen op basis van de laatst beschikbare gegevens een overschot van € 685.000.
Met ingang van 2015 is de indeling van de programmabegroting als volgt:

Programma 1: Samenleving = sociaal domein;
Programma 2: Ruimte en economie;
Programma 3: Bestuur en financiën.

Vervolgens zijn alle programma’s verder opgesplitst naar thema’s.

De nieuwe taken in het kader van de decentralisaties maken integraal onderdeel uit van programma 1.

De uitgangspunten voor de decentralisaties voor 2015 zijn:

  • Budgettair neutraal ramen;
  • Tekorten of overschotten 2015-2017 egaliseren via de reserve decentralisatie.

Voor het jaar 2015 hebben we te maken met een overschot van € 9.823.

Bij onderstaande analyse zullen wij hier niet op in gaan. Voor een meer gedetailleerde analyse van de thema’s verwijzen wij naar paragraaf 4.6 globale analyse verschillen begroting 2015/ rekening 2015.

Om aan de pensioenverplichtingen van de wethouders te kunnen voldoen is een verplichte voorziening ingesteld. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt middels een actualisatie berekening bekeken of de voorziening nog toereikend is. Uit deze berekening is gebleken dat een extra storting van € 187.976 noodzakelijk is. De oorzaak van de hogere storting is gelegen in met name de verlaging van de rekenrente en de hogere verwachte leeftijd van deelnemers.

Bij het thema 1.1. Participatie zijn er grote verschillen geconstateerd bij de onderdelen inkomens-voorziening, bijzondere bijstand en het participatie budget werkdeel.
In 2015 is de kostendelersnorm in werking getreden. Daarbij worden uitkeringen aangepast op het aantal uitkeringsgerechtigde gezinsleden binnen een huishouden. Het stapelen van uitkeringen zoals dat vroeger kon binnen één gezin wordt hiermede tegengegaan. Verder hebben wij het tekort dat wij in 2014 over BUIG gelden (inkomensdeel) hadden, deels teruggekregen van het rijk.

De geraamde meerkosten voor chronisch zieken zijn vanuit de WMO overgezet naar het participatiedeel. De reden hiervan is dat deze kosten wettelijk voldaan moeten worden via de bijzondere bijstand (als onderdeel van de participatiewet). In 2015 is echter maar een klein deel tot uitbetaling gekomen.

Zoals in we 2015 al vele malen t.a.v. de nieuwe taken van de decentralisaties hebben moeten constateren, is destijds geraamd op basis van weinig gerichte informatie en is er een aantal aannames gedaan. Nu blijkt dat we hierin een aantal toen te verwachten kostenposten niet hebben ingezet in 2015. Het heeft te maken met nieuwe regelingen die nog nauwelijks in uitvoering zijn gebracht.

In 2015 zijn wij overgegaan tot detachering van medewerkers van de WAA facilitair die behoren tot de doelgroep ter grootte van 2 garantiebanen.

Zie verder de toelichting bij paragraaf 4.6.

Bij de bepaling van het saldo 2015 was uiteraard nog geen rekening gehouden met de overloopbudgetten (lopende projecten).
In verband met de begrotingsvoorschriften (BBV) moeten deze overloopbudgetten tot het rekeningresultaat gerekend worden. Pas nadat de raad het rekeningresultaat heeft vastgesteld, wordt een voorstel gedaan om het saldo nader te bestemmen.

Op 15 december 2015 is een motie in de raad geweest met als titel: "besteding incidentele financiële voordelen 2015", waarbij de raad het college verzoekt om te komen met voorstellen om een deel van de gelden (waaronder de Escrow gelden) te besteden voor het gefaseerd uitvoeren van de Oranjebuurt en het treffen van duurzaamheidsmaatregelen aan gemeentelijke gebouwen/ eigendommen, gericht op besparing van energie.

De escrow opbrengst (€ 412.711) is in december 2015 in de reserve bijzondere voorzieningen gestort. Via een apart raadsvoorstel wordt dit geld als volgt besteed: € 300.000 als voorbereidingskosten voor de Oranjebuurt en € 112.711 voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen aan gemeentelijke gebouwen.

Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen en een bijdrage leveren aan de oplossing van het
huisvestingsvraagstuk voor vluchtelingen dat momenteel voorligt. Wij vrezen ervoor geen geschikte
noodopvanglocatie voor vluchtelingen op het grondgebied van de gemeente Bergen aan te kunnen
bieden. Wel worden de mogelijkheden onderzocht om eventueel een financiële bijdrage te leveren aan een gemeente die wel geschikte opvangplaatsen kan bieden. Ons voorstel is om € 150.000 van het rekeningresultaat in een nieuw te vormen bestemmingsreserve vluchtelingen noodopvang/ AZC te storten.

Verder stellen wij voor om € 125.000 ter beschikking te stellen voor de verbetering van de huisvesting van ons personeel.

Gezien de motie van 15 december 2015 stellen wij voor om fase 1 en 2 van de Oranjebuurt uit te voeren en hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van dit resterende bedrag ter beschikking te houden voor investeringen in het kader van € 615.000.

Indien uw raad overgaat tot bovengenoemde bestemmingen blijft er uiteindelijk nog een restant bedrag van € 192.408 over. Deze wordt toegevoegd aan de algemene reserve.

Het rekeningresultaat wordt dan uiteindelijk als volgt besteed:

Gerealiseerd resultaat

€  2.939.727

Overloopbudgetten

€  1.847.496

Reserve decentralisatie

€         9.823

Krediet huisvesting

€     125.000

Reserve vluchtelingen

€     150.000

Investering fase 1 en 2 Oranjebuurt

€     615.000

Algemene reserve buffer

€     192.408

Analyse op hoofdlijnen
Hieronder treft u een opsomming aan van de belangrijkste afwijkingen (-/- teken = nadelig).
Te verdelen in:

  1. Netto specificatie van de nader te bestemmen overloopbudgetten:

Implementatie dienstverlening e-overheid (INUP)

77.079

Automatisering: software NHR en BIN

61.667

Gebruikerslicenties

30.000

Verseon fase 2 en 3

109.000

Geluidsinstallatie raadszaal

21.952

Dienstverlening KCC

8.500

Doorontwikkeling HNW

1.916

Ondersteuning bedrijfsvoering

30.000

Tijdelijk personeel

185.697

Ondersteuning Lias subsidies

10.398

Strategische Regiovisie

9.578

Regionale samenwerking

40.000

Veiligheidsregio

30.000

Convenant Fortis fietspad Siebengewald

-/-

6.611

Renovatie Hoenderstraat

610.018

Verkeersmaatregelen GVVP

106.386

Parkeerplaats Rembrandtplein

-/-

20.561

Kindcentra

25.000

Combinatiefunctie brede school

57.971

Onderwijsachterstandenbeleid

120.098

Ruïne Bleijenbeek

10.868

Inrichting Heukelomse Beek

218.488

EMS film

200.000

Uitbreiding recreatiepark Leukermeer

-/-

159.932

Speelruimteplan

96.148

Decentralisaties

12.908

Applicatiebeheer GWS

19.881

Vreemdelingen

12.532

Kinderdagopvang

25.629

Taste en go

2.500

Superrr Afferden

5.220

Dagbesteding Asseldonk

4.256

Bergen dementievriendelijk

12.000

Jongerenproject nieuwe stijl

8.005

MFC Well

-/-

350.000

Onderzoek toekomst Iedershuus

1.409

Dorpsontwikkelingsplan

30.021

Openbare gezondheidszorg

16.848

Milieubeheer: RUD

23.000

Energieoptimalisatie

4.285

Geluidsanering A lijst woningen

91.107

Ontwikkeling centrum Mosaïque

-/-

125.976

Onderzoek WABO

3.445

Speerpuntengeld 2015

144.466

Onderzoek toeristenbelasting

25.581

Frictiekosten BsGW

6.719

Totaal netto overlopende budgetten                     €         1.847.496

  1. Overige lasten en baten:

Bestuur

-/-

187.282

Communicatie

22.502

Secretarieleges

-/-

29.785

Bestuurlijke samenwerking

27.434

Griffie

20.136

Wegbeheer

100.966

Openbare verlichting

21.229

Leerlingenvervoer

65.183

Nationaal park Maasduinen

16.449

Inkomensvoorziening en bijstandsverlening

132.272

Bijzondere bijstand

142.497

Fraudebestrijding

19.461

Participatie: Re-integratie werkdeel

72.969

Kinderdagverblijf

25.308

Voorziening gehandicapten

69.517

Maatwerkvoorz: natura immaterieel WMO

-/-

159.218

Eigenbijdrage maatwerkvoorzieningen

-/-

46.897

Maatschappelijke dienstverlening

80.745

Gemeenschapshuizen

-/-

25.490

Landelijke, regionale en lokale functies

109.094

Sociaal team

97.686

PGB WMO en jeugd

457.441

Individuele voorziening natura jeugd

-/-

699.454

Openbare gezondheidszorg

-/-

35.835

Milieubeheer

64.092

Planologie

15.028

Omgevingsvergunningen

-/-

70.862

Opbrengst gemeentelijk eigendommen

79.144

Geldleningen en uitzettingen > 1 jaar

18.921

Algemene uitkering

59.333

Algemene baten lasten

494.191

Saldo kostenplaatsen

189.667

Overige verschillen

-/-

54.211

Zie voor een toelichting paragraaf 4.6