Organisatie
Per 1 januari 2014 is overgegaan naar 2 in plaats van 3 afdelingen. De afdelingen Dienstverlening en Ondersteuning zijn samengevoegd. De afdeling Leefomgeving heet voortaan Ruimte en Samenleving. Daarnaast is een Stafbureau ingesteld.

In 2015 vertrokken onze secretaris-directeur en een van beide afdelingshoofden naar een andere gemeente. Voor het overblijvende afdelingshoofd werd binnen de eigen organisatie een andere functie gevonden. Hierdoor kon een volledig nieuw managementteam worden gezocht.
Alvorens daartoe over te gaan is discussie gevoerd over de bestaande organisatie en de inbedding van de extra taken voor de 3D's.
Besloten werd tot vorming van een nieuwe organisatie per 1 januari 2016 bestaande uit 4 afdelingen: Ruimtelijk Domein, Sociaal Domein, Dienstverlening en Bedrijfsvoering. Gezien de voortdurende (maatschappelijke) ontwikkelingen werd tevens besloten om deze structuur vooralsnog voor 3 jaren neer te zetten

Ambtelijke organisatie

Voor de voorbereiding en uitvoering van de raadsbesluiten en voor de voorbereiding van de besluiten van het college van B&W en de burgemeester kan het gemeentebestuur terugvallen op het ambtenarenapparaat. Het ambtenarenapparaat wordt aangestuurd door de secretaris/ algemeen directeur.

Secretaris/ algemeen directeur

De heer Johan Bakens is sinds 1 november 2012 secretaris/ directeur. Hij houdt zich bezig met bestuurlijke aangelegenheden en externe oriëntatie. Hij treedt op als adviseur en secretaris van het bestuur en zijn opdracht is het college van B&W en de burgemeester behulpzaam te zijn in alles wat met hun taak te maken heeft. Daarnaast is hij eindverantwoordelijk voor de totale organisatie. In mei 2015 is de heer Bakens uit dienst gegaan en heeft een interim manager zijn taken over genomen. Per 1 december 2015 is de heer Chris Jansen in dienst getreden.

Management Team

Het Management Team bestaat uit de secretaris/directeur en de afdelingshoofden. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de algemene coördinatie en aansturing van de organisatie.
Het Management Team houdt ook de bedrijfsvoering in de gaten, dat wil zeggen het personeels- & organisatiebeleid, financiën, automatisering en facilitaire zaken, planning, prioriteitstelling & voortgangsbewaking van de werkzaamheden en de huisvesting van de organisatie.

De afdelingen

De organisatie was tot 31 december 2015 onderverdeeld in twee afdelingen:

  1. Dienstverlening en Ondersteuning;
  2. Samenleving en Ruimte.

Buitendienst

De buitendienst is onderdeel van de afdeling Ruimte en Samenleving en is verdeeld in:

  1. drie wijkteams;
  2. een bovenwijks team;
  3. een bosteam.

De wijkteams onderhouden ieder een eigen wijk, voornamelijk het groenonderhoud. Het bovenwijks team verricht werkzaamheden die niet door het wijkteam worden gedaan zoals onderhoud aan bestrating, riolen en pompputten en bijvoorbeeld het vegen van wegen. Ook treffen zij maatregelen bij calamiteiten zoals het afsluiten van wegen bij hoog water en gladheidbestrijding.

Het bosteam is voornamelijk in de natuur- en recreatiegebieden werkzaam en houdt hier toezicht. Het regulier onderhoud aan machines en wagenpark wordt door de eigen technische dienst uitgevoerd.