Algemeen bestuur

PROGRAMMA  3

Thema Algemeen bestuur

omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

1.382.849

1.360.758

1.499.971

1.566.247

n

66.676

Baten

93.203

1.000

120.428

122.428

v

2.000

Saldo

1.289.646

1.359.758

1.379.543

1.443.819

n

64.276

Verschillen:

  1. Bestuur

343.857

531.139

n

187.282

  1. Bestuurlijke samenwerking

158.533

131.099

v

27.434

Incidentele lasten en baten:

Strategische regiovisie

41.427

31.849

9.578

Regionale samenwerking

40.000

0

40.000

Ondersteuning Trias

25.000

14.602

10.398

Totaal incidenteel

0

0

106.427

46.451

59.976

Globale analyse van de verschillen

  1. Om aan de pensioenverplichtingen van de wethouders te kunnen voldoen is een verplichte voorziening ingesteld. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt middels een actualisatie berekening bekeken of de voorziening nog toereikend is. Uit deze berekening is gebleken dat een extra storting van € 187.976 noodzakelijk is. De oorzaak van de hogere storting is gelegen in met name de verlaging van de rekenrente en de hogere verwachte leeftijd van deelnemers.
  1. In 2015 zijn er geen uitgaven geweest voor Greenport.

Publieke dienstverlening

PROGRAMMA  3

Thema Publieke dienstverlening

Omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

1.137.436

1.078.461

1.114.725

1.145.218

n

30.493

Baten

224.597

194.150

164.150

208.281

v

44.131

Saldo

912.839

884.311

950.575

936.937

v

13.638

Verschillen:

  1. Communicatie

361.768

339.266

v

22.502

Incidentele lasten en baten:

Dorpenronde

6.628

0

0

0

0

Speerpunt communicatie

4.800

4.800

0

Totaal incidenteel

6.628

0

4.800

4.800

0

Globale analyse van de verschillen

Thema

De voorgecalculeerde kosten in het kader van onze communicatiemiddelen zijn lager dan verwacht.

Veiligheid

PROGRAMMA  3

Thema Veiligheid

Omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

1.077.667

1.064.535

1.056.885

1.054.653

v

2.232

Baten

2.750

300

300

100

n

200

Saldo

1.074.917

1.064.235

1.056.585

1.054.553

v

2.032

Verschillen:

N.v.t

Incidentele lasten en baten:

N.v.t.

Totaal incidenteel

Financien

PROGRAMMA  3

Thema Financiën

Omschrijving

Rekening

Begroting

Begroting

Rekening

v/n

Verschil

2014

2015

2015

2015

na wijziging

Lasten

2.270.100

1.161.174

2.568.953

1.214.927

v

1.354.026

Baten

20.762.483

27.615.556

25.637.847

25.586.609

n

51.238

Saldo

-18.492.383

-26.454.382

-23.068.894

-24.371.682

v

1.302.788

Verschillen:

  1. Reinigingsrecht

-987.418

-856.159

n

131.259

  1. Omgevingsvergunningen

-179.500

-108.638

n

70.862

  1. Verkoop eigendommen

-114.203

-205.842

v

91.639

  1. Renteresultaat

-849.595

-868.516

v

18.921

  1. Algemene uitkering

-10.957.208

-11.016.541

v

59.333

  1. Algemene baten en lasten

684.183

45.526

v

638.657

  1. Saldo kostenplaatsen

1.336.343

620.865

v

715.478

Incidentele lasten en baten:

Onderzoek WABO

6.315

0

3.445

0

3.445

Ondernemen met de Natuur

7.881

7.881

0

Sociale Cohesie

11.502

11.503

-1

Onderzoek toeristenbelasting

30.000

4.419

25.581

Totaal incidenteel

6.315

52.828

23.803

29.025

Globale analyse van de verschillen

  1. De opbrengsten voor afvalstoffenheffing/reinigingsrecht vallen in 2015 lager uit dan de raming. Met name de ledigingen zijn lager dan geraamd omdat er minder wordt aangeboden. Echter de nettokosten voor de vuilverwerking vallen lager uit omdat de vergoeding van de inzameling van

verpakkingen hoger is en deels nog betrekking hebben op het jaar 2014. In 2015 is het  uiteindelijke overschot van de vuilverwerking/afvalstoffenheffing ad € 30.570 in de egalisatiereserve afvalstoffenheffing gestort.

  1. Wij hebben nog steeds te maken met het na-ijleffect van de economische recessie. Ook in 2015 is de opbrengst van de omgevingsvergunningen fors achtergebleven bij de ramingen.
  1. De meeropbrengst boven de in de begroting geraamde € 200.000 wordt conform de bestendige gedragslijn afgeroomd en gestort in de reserve bijzondere voorzieningen.
  1. Het verschil tussen de werkelijke renten en de berekende rente noemt men renteresultaat en komt op deze post tot uitdrukking.
  1. De raming van de algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2015. Verder is de uitkering verhoogd in verband met een suppletie-uitkering bommenregeling.
  1. Op basis van de in december 2015 vastgestelde slotwijziging zijn we er vanuit gegaan dat het rekeningsaldo ca € 638.000 zou gaan bedragen (exclusief de drie decentralisaties, want deze worden verrekend met de reserve decentralisatie). Van dit overschot wordt € € 144.466 overgeheveld naar 2016. Dit betreft nog niet uitgegeven gelden voor de speerpunten 2015.
  1. Saldo kostenplaatsen. Van het totale overschot wordt € 525.811 overgeboekt naar 2016 in verband met overloop budgetten. Daarbij moet gedacht worden aan projecten ten behoeve van automatisering zoals INUP, Verseon, basisregistraties, aanpassing geluidinstallatie raadszaal etc. Ook worden er budgetten overgeheveld naar 2016 voor tijdelijk personeel in de 3e lijn en tijdelijke krachten zoals de interim managers en bedrijfscontactfunctionaris.